آموزش نورپردازی عکاسی نوزاد – بخش اول

نوزادان سوژه های عکاسی بسیار جذابی هستند. والدین عاشق پرتره هایی از نوزاد دلبندشان هستند و افراد دیگر نیز مجذوب تصاویر زیبای نوزاد می شوند، این سوژه بیشتر افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. نورپردازی بخش اصلی در عکاسی تصویر دلچسب نوزاد است.

شما به عنوان عکاس احتمالا از آن چه در آموزش نورپردازی عکاسی نوزادان مشاهده می کنید شگفت زده نخواهید شد. زیرا نحوه نورپردازی پرتره نوزاد همانند نورپردازی سوژه های دیگر است، اما با کمی تغییردر تنظیمات، پرتره نوزادان بهتر به نظر می آید.

نورپردازی پرتره نوزاد

در مورد نورپردازی عکاسی در نوزادان نگرانی های زیادی وجود دارد. شما باید قادر به کنترل وضعیت و شدت نور تصویر باشید، تا بتوانید نسبت روشنایی و سایر موارد را به درستی تنظیم کنید. در ایجاد یک پرتره، تکنیک های ثابت با کمی تغییر می تواند اعمال شود.

نورهای ثابت (Continuous lights) نورهایی هستند که به طور پیوسته و مداوم روشن باقی می مانند. فلاش ها و استروب های دیگر تنها وقتی که تریگر (زده) می شوند، نور را خارج می کنند و زمان های بازسازی یا برگشت به نقطه شروع طولانی دارند، اما نورهای ثابت مانند یک لامپ رفتار می کنند.

آموزش نورپردازی عکاسی نوزاد

آموزش نورپردازی عکاسی نوزادنورپردازی ثابت، شما را قادر می سازد تا اثر نور را بی درنگ بعد از این که موقعیت آن را تغییر می دهید یا قدرت آن را تنظیم می کنید ببینید. شما می توانید ببینید که سایه ها در میان چهره سوژه حرکت می کنند، یا ببینید چقدر تابش خیره کننده از سوژه ای که دارید از آن عکس می گیرید، دریافت می کنید.

ممکن است شما در مکانی در حال عکاسی کودک باشید که مجاز به استفاده از نور فلش نباشید. درحالی که نورهای ثابت محدودیت ندارند و مشکل زا نیستند و شما می توانید از آن ها استفاده کنید. یا برخی اوقات ممکن است بخواهید از جلب توجه جلوگیری کنید، برای همین می توانید به جای استفاده از فلاش از نور های ثابت استفاده کنید که توجه کمتری را به شما جلب می کنند.

مسئله ای که در مورد تجهیزات استاندارد نورپردازی ثابت عکاسی (مانند لامپ رشته ای یا لامپ کوارتزی) وجود دارد، گرما است. این نورها داغ می شوند و منجر به اذیت سوژه می شوند و جلسه عکاسی پایان می یابد. لامپ های LED نسبت به لامپ های CFL (فلورسنت فشرده) بسیار خنک تر عمل می کنند.

بهترین نورپردازی برای پرتره های نوزاد، نورهای ثابت ال ای دی (LED) هستند. لامپ های LED کم مصرف هستند، در واقع این نوع لامپ ها 90 درصد از انرژی ورودی را به نور تبدیل می نمایند. همچنین نورهای ثابت ال ای دی از ایمنی بالاتری برخوردار هستند و قابلیت کنترل دمای نور را نیز دارد. این ویژگی همچنین باعث می شود نور ثابت ال ای دی برای عکاسی های محیط ها و اشیاء حساس استفاده شود، زیرا شما می توانید بدون نگرانی از گرم شدن بیش از حد سوژه نور ثابت را در هنگام عکاسی به سوژه مورد نظر دور یا نزدیک نمایید.

ابعاد این نورهای ثابت با هد فلاش عکاسی متفاوت است، اما بعضی از آن ها را می توان به جای فلاش ها استفاده کرد، زیرا نورهای ثابت ال ای دی بی درنگ هر گونه تغییر در موقعیت و شدت نور را منعکس می کنند.

تنظیمات دوربین برای پرتره های نوزاد

یکی از شاخصه های مهمی که در این سبک عکاسی باید در نظر گرفت این است که از دوربینی استفاده کنید که از سیستم اتوفوکوس دقیق و سریع در کنار سرعت شاتر بالا برخوردار باشد. به علاوه لنزی که به دوربین متصل می‌شود باید دیافراگم بازی داشته باشد تا بتوان آزادی عمل بیشتری در تنظیم عمق میدان و فوکوس بر روی قسمت‌های مختلف از سوژه داشت.

آموزش نورپردازی عکاسی نوزاد

امروزه دوربین‌های مختلفی در سطح بازار وجود دارد اما شما به دوربینی نیاز دارید که بتوانید تنظیمات آن را به صورت دستی کنترل کنید. شما حداقل باید دوربینی داشته باشید که به شما اجازه دهد سه نقطه‌ی مختلف مثلث نوردهی یعنی دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو را تغییر دهید. دوربین و لنزهایی که انتخاب می کنید به نتیجه نهایی دلخواه بستگی دارد، دقیقاً مانند سوژه های پرتره بزرگسالان. شما فاصله کانونی لنز خود را بر اساس نوع و وضع و ترکیب مورد نظر خود انتخاب می کنید.
انتخاب لنز نیز به شما بستگی دارد. خیلی از عکاس‌ها یک لنز پرایم ۵۰ میلیمتر یا ۸۵ میلیمتر را ترجیح می‌دهند و دلیل آن هم این است که می‌توانند از f-stop پائین‌تری بهره ببرند. این لنزها برای کسانی مناسب هستند که می‌خواهند پس زمینه را به صورت کامل تار کنند. در نظر داشته باشید که در زمان استفاده از لنزهای پرایم برای داشتن بهترین ترکیب‌بندی باید جابجا شوید و نمی‌توانید از زوم استفاده کنید.

یکی دیگر از لنزهایی که می‌توانید برای عکاسی از کودکان در فضای باز مورد استفاده قرار دهید یک لنز زوم تله مانند ۷۰-۲۰۰ است. این لنز انعطاف‌پذیری بیشتری به شما می‌دهد و به جای حرکت کردن می‌توانید از قابلیت زوم استفاده کنید.
برای فرمت کامل کادر تصویر، فاصله کانونی 35 میلی متر، 50 میلی متر و 85 میلی متر چشم انداز دلپذیر و زاویه دید مناسب برای ترکیب بندی های اصلی پرتره به شما می دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] یادگیری نحوه عکاسی از نوزاد، استفاده از نور طبیعی است. نورپردازی بیمارستان بسیار ضعیف است. بیشتر اتاق های بیمارستان […]

نظرات بسته شده است.