آداب و رسوم ایرانیان در لحظات تحویل سال

رسومات نوروز

نوروز جشن باستانی و کهن ایرانیان؛ از اولین روز فروردین ماه آغاز می شود. نوروز به معنای تازه شدن روز و روزی تازه است؛ از آنجایی که بهار طبیعت لباس سرد و خشک خود را از تن به در می کند و لباس سبز و تازه ای را می پوشد، این روزها را نوروز نامیده اند.

لحظه تحویل سال 1398

جشن نوروز برای ایرانیان با تحویل سال نو آغاز می شود. لحظه تحویل سال 1398 هجری شمسی به ساعت رسمی جمهوری اسلامی ایران؛ ساعت 1 و 28 دقیقه و 27 ثانیه روز پنج شنبه 1 فروردین هجری شمسی مطابق 14 رجب 1440 هجری قمری و 21 مارس 2019 میلادی است.

رسومات نوروز

مکان حضور در لحظات تحویل سال

ایرانیان در این لحظات رسوم خاصی را دارند؛ برخی در این لحظات به منزل بزرگان فامیل می روند تا در آنجا کنار سایر اقوام خانواده شان، سال نو را تحویل کنند. برخی بر سر مزار عزیزان از دست رفته شان می روند تا به یاد آنهایی که سفر کرده اند، سال را تحویل کنند.

برخی دیگر به حرم های زیارتی ائمه سلام الله یا امامزادگان می روند تا اولین لحظات سال نو را با ذکر دعا و حضور در مکانی مقدس شروع کنند.

رسومات نوروز
رسومات نوروز

به طور خلاصه هر کس تلاش می کند تا لحظات تحویل سال را در بهترین جایی که فکر می کند باشد، این یکی از رسوم مهم ایرانیان است که این لحظات برایشان اهمیت بسیاری دارد.

عیدی گرفتن پس از تحویل سال نو

پس از اینکه سال نو آغاز شد، بزرگان فامیل، شروع به عیدی دادن به کوچکترها می کنند. معمولا بزرگترها پول نو را لای قرآن می گذارند و از بین قرآن برمیدارند و به کوچکترها هدیه می دهند.

رسومات نوروز
رسومات نوروز

دید و بازدید

پس از تحویل سال، کسانی که در منزل بزرگترها نبوده اند برای رفتن به منزل آنها آماده می شوند. هر خانواده ای ابتدا به دیدار بزرگان فامیل می رود، این جزء فرهنگ ایرانیان در احترام به بزرگتر است و بیشتر خانواده ها آن را انجام می دهند.

یکی دیگر از فرهنگ های ایرانیان بازدید از خانواده هایی است که به اصطلاح “عید اولی” به آنها می گویند؛ خانواده هایی که سال اولی است که عزیزی را از دست داده اند، از این جمله هستند. سایر اقوام و بستگان با رفتن به منزل این افراد سعی می کنند تا غم نبودن شخصی که از دست رفته را تسکین دهند.

رسومات نوروز
رسومات نوروز

سنت ها و رسوم ایرانیان پس از سال تحویل ممکن است در شهرهای مختلف، فرق کند؛ در ایران انواع قوم ها زندگی می کنند که هر کدام به نوبه ی خود تاریخی کهن و به همین خاطر، رسومات متنوعی نیز دارند.

کشور ما ایران سرشار از فرهنگ غنی باستانی چند هزار ساله است که توجه به آن همواره در راستای حفظ میراث فرهنگی موثر است.

تاریخچه نوروز در ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] آداب و رسوم ایرانیان در لحظات تحویل سال […]

نظرات بسته شده است.