بابانوئل چیست و فلسفه آن

خیلی افراد بابانوئل یا به عبارت درست سانتاکلاوس (برگرفته از نام اسقف یونانی قرن چهارم نیکلاس قدیس) را به عنوان پدر کریسمس می شناسند، یک شخصیت افسانه ای که از فرهنگ مسیحیان غربی سرچشمه می گیرد و گفته می شود که او در شب کریسمس ( 24 دسامبر ) به خانه های کودکان خوش رفتار هدایایی می آورد. یک پیر مرد ریش دار ، سرخوش و ریش سفید – گاهی اوقات با عینک – با کت قرمز با یقه خز سفید و دکمه های سر دست، شلوار و کلاه قرمز با خز سفید و کمربند چرمی سیاه و سفید و چکمه و کیسه ای پر از هدایا برای کودکان. بابانوئل لیستی از کودکان را در سراسر جهان تهیه می کند. او آنها را بر اساس رفتارشان دسته بندی می کند و وی سپس هدایایی از جمله اسباب بازی دستسازش و نیز آب نبات های خوشمزه را به همه کودکان خوش رفتار در جهان هدیه می دهد، گرچه کودکان بد رفتار در شب کریسمس فقط ذغال سنگ نصیب شان می شود. او در قطب شمال زندگی می کند و همیشه می خندد و هشت گوزن شمالی بابا نوئل نیز در کشیدن سورتمه اش که در هوا پرواز می کند او را کمک می کنند .

شخصیت بابانوئل در قرن نوزدهم در ایالات متحده و کانادا به دلیل تأثیر قابل توجه شعر معروف ” بازدید از سنت نیکلاس ” در سال 1823 محبوب شد. کاریکاتوریست سیاسی توماس نست نیز در خلق تصویر بابانوئل نقش داشت، تصویر این شخصیت از طریق آهنگ ، رادیو ، تلویزیون ، کتاب های کودکان ، فیلم ها و تبلیغات و سرمایه گذاری شرکت های بزرگ مانند کوکاکولا حفظ و تقویت و تکمیل شد.

بابانوئل چیست

اما به درستی شخصیت بابانوئل یا پدر کریسمس از کجا شروع شد ؟

یکی از داستانها به نیکلاس مقدس که یک اسقف مسیحی یونانی متعلق به قرن 4 میلادی از میرا ( دمره کنونی ) در لیکیا بود بر می گردد. نیکلاس به خاطر هدایای سخاوتمندانه خود به فقرا معروف بود . او از کودکی بسیار مذهبی بود و زندگی خود را کاملاً وقف مسیحیت کرد. در قاره اروپا (دقیق تر هلند ، بلژیک ، اتریش ، جمهوری چک و آلمان) او معمولاً به عنوان اسقفی ریش دار با لباسهای متعارف به تصویر کشیده می شد. در قرون وسطی بعد از مرگ نیکلاس ، غالباً شب قبل از روز نامگذاری او ، به احترام وی به کودکان هدایایی اهدا می شد و کم کم این امر رسمی برای هدیه دادن به کودکان شد ، این رسم در کریسمس توسط مارتین لوتر به عنوان جایگزینی برای رسم هدیه بسیار محبوب قبلی در سنت نیکلاس ، برای جلب توجه و علاقه بیشتر کودکان به حضرت مسیح علیه السلام به جای احترام به مقدسات قرون وسطی، تبلیغ شد. مارتین لوتر ابتدا “کریست کیند” را به عنوان آورنده هدایا پیشنهاد داد. اما نیکلاس مقدس به عنوان حامل هدایا برای مردم محبوبیت خود را حفظ کرد و به عنوان پدر کریسمس نام گرفت ، قدمت ظهور پدر کریسمس به انگلستان در قرن هجدهم میلادی و در زمان سلطنت هنری هشتم بر می گردد ، زمانی که در تصویر او مردی با مشخصات بابانوئل دیده می شود. بابانوئل روحیه خوش نشاط در کریسمس را به ارمغان آورد ، آوردن صلح ، غذای خوب و شادی. از آنجا که انگلیس دیگر روز جشن مقدس نیکلاس را در 6 دسامبر برگزار نمی کرد ، جشن پدر کریسمس همزمان با روز کریسمس به 25 دسامبر منتقل شد.

بابانوئل چیست

بابانوئل چیستداستانهای و نسخه های اولیه مرد هدیه دهنده از تاریخ کلیسا و فرهنگ عامیانه ، به ویژه سنت نیکلاس ، با شخصیت انگلیسی پدر کریسمس ادغام شد و شخصیت افسانه ای شناخته شده توسط آمریکایی ها و بقیه جهان انگلیسی زبان را به عنوان “سانتا کلاوس” به وجود آمد .

از نگاه مسیحیان سانتا کلاوس به عنوان یک نماد فرهنگی مثبت و خوب توصیف شده است ، در واقع تنها نماد فرهنگی که مرد است ، اسلحه به همراه ندارد و همه چیز در مورد صلح ، شادی ، هدیه دادن و مراقبت از افراد دیگر است. مخصوصاً در فرهنگ مصنوعی و تجاری غربی، سانتا شخصیت ارگانیک تر و جدایی ناپذیر است ، به گذشته متصل و بنابراین به آینده متصل است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.