آموزش عکاسی از اشیا بی جان – بخش دوم

آموزش عکاسی از اشیا بی جان – بخش اول

روش 3 از 4

نورپردازی

1. برای عکاسی از اشیا بی جان واقع بینانه و چشم نواز از نور طبیعی استفاده کنید

آموزش عکاسی از اشیا بی جان

برای ثبت تصاویر خارق العاده از اجسام بی جان به نور استودیوی فانتزی نیاز ندارید. سوژه خود را نزدیک پنجره قرار دهید یا در اتاقی با نور طبیعی مناسب عکس بگیرید. حتی می توانید عکاسی خود را در فضای بیرون انجام دهید.

– به خاطر داشته باشید که در طول روز نور طبیعی می تواند بسیار متفاوت باشد. برای نمونه هنگام غروب خورشید سایه های بیشتری ایجاد می شود، که می تواند به سوژه حس دراماتیک بدهد.

2. اگر می خواهید تسلط بیشتری بر روی نوردهی داشته باشید، نور مستقیم به سوژه بتابانید

آموزش عکاسی از اشیا بی جان

آموزش عکاسی از اشیا بی جان

استفاده از نور طبیعی برای عکاسی از اجسام بی جان نتایج بسیار خوبی خواهد داشت، اما اگر می خواهید کنترل بیشتری در محل برخورد نور با سوژه های خود داشته باشید، از نور استودیو استفاده کنید. با استفاده از یک چراغ قوه (بسته به منطقه ای که می خواهید برجسته کنید) نور را از قسمت جلو یا پهلو به سوژه بتابانید.

– برای نمونه ممکن است چیدمان اشیاء تصادفی را داشته باشید، اما بخواهید روی یک مورد خاص فوکوس کنید. چراغ را به سوژه اصلی بتابانید، تا نور دید بیننده را به آن نقطه جلب کند.

آتلیه کودک در شرق تهران

3. در چیدمان خود برای ایجاد حسی دراماتیک و دلپذیر از سایه ها استفاده کنید

آموزش عکاسی از اشیا بی جان

اگر از نور طبیعی استفاده می کنید، هنگام غروب خورشید عکس بگیرید تا سوژه شما سایه های بلند ایجاد کند. برای انداختن سایه با نور مصنوعی می توان نوردهی استودیو را طوری تنظیم کرد که مستقیم به سوژه بتابد.

– سایه ها را بخشی از چیدمان صحنه قرار دهید. برای نمونه چنگال یا بطری را به گونه ای قرار دهید که سایه آن یک طرح جالب روی پس زمینه ایجاد کند.

4. یک رفلکتور در نزدیکی سوژه خود قرار دهید تا فضای روشن و مطبوعی ایجاد شود

آموزش عکاسی از اشیا بی جان

اگر در حال عکاسی از اجسام روشن و مدرن هستید، رفلکتور را به طرف سوژه خود که در مقابل منبع نور است قرار دهید. به این ترتیب نور از رفلکتور منعکس می شود و به جسم می تاید.

– در سبک عکاسی مینیمالیستی (ساده زیستی)، رفلکتور را امتحان کنید. بازتابنده سایه ها را به حداقل می رساند و باعث برجسته شدن بیشتر سوژه می شود.

روش 4 از 4

تنظیمات و تجهیزات دوربین

1. برای داشتن تمرکز بیشتر بر تنظیمات عکاسی، دوربین خود را روی سه پایه قرار دهید

آموزش عکاسی از اشیا بی جان

آموزش عکاسی از اشیا بی جان

اگرچه نگه داشتن دوربین در هنگام عکاسی راحت است، اما با استفاده از سه پایه دوربین، ثابت می ماند و شما تمرکز بیشتری روی صحنه یا تنظیمات خواهید داشت.

– شما همچنین می توانید دوربین خود را به یک ریموت تریگر مجهز کنید، تا بدون ایستادن پشت دوربین عکس بگیرید.

2. با لنز استاندارد یا تله فوتو عکس بگیرید تا بتوانید جزئیات بیشتری را ثبت کنید

آموزش عکاسی از اشیا بی جان
آموزش عکاسی از اشیا بی جان

در عکاسی از اشیا بی جان شما به لنزهای فانتزی نیاز ندارید، بنابراین یک لنز استاندارد 50 یا 85 میلی متری برای این نوع عکاسی عالی خواهد بود. اگر می خواهید تمرکز بیشتری بر روی سوژه خود داشته باشید، از لنز تله فوتو استفاده کنید تا بتوانید عقب بایستید و همه جزئیات را در تصویر قرار دهید.

– از لنزهای با زاویه باز استفاده نکنید، زیرا باعث کشش یا درهم ریختگی تصویر می شود.

3. برای فوکوس بر جزئیات ریز، لنز ماکرو را امتحان کرده یا از بزرگنمایی دوربین استفاده کنید

آموزش عکاسی از اشیا بی جان

لازم نیست در عکاسی از اشیا بی جان روی همه سوژه ها فوکوس کرد. اگر می خواهید با فرم یا بافت بازی کنید، وسایل صحنه را مرتب کرده و یک لنز ماکرو روی دوربین خود نصب کنید. سپس بر روی جزئیات کوچک (یا تنها یک سوژه) فوکوس کنید. لنز ماکرو میزان بزرگنمایی را به طرز چشمگیری افزایش می دهد، جزئیات ریز را ثبت می کند و باعث می شود سایر موارد پس زمینه محو شود.

– برای نمونه تعدادی هلو تازه در زمینه عکاسی قرار دهید. به جای تنظیم همه آن ها در مرکز تصویر، یکی از آن ها را انتخاب کرده و روی آن فوکوس کنید تا بافت و رنگ آن را نشان دهید.

– در صورتی که لنز ماکرو ندارید، گزینه های جایگزین را امتحان کنید. با استفاده از قابلیت بزرگنمایی دوربین نیز می توان همین جلوه را به دست آورد.

آتلیه کودک در تهرانپارس

سوالات متداول

چگونه می توان به عکاسی از اجسام بی جان جذابیت بخشید؟

نور در عکاسی از اشیا بی جان از اهمیت خاصی برخوردار است. با نورپردازی مناسب می توان شکل خلاقانه تری از سوژه را به نمایش گذاشت. فضای صحنه باید کاملا روشن باشد تا نگاه بیننده به سوژه بیفتد. همچنین سعی کنید بیش از حد زمینه را شلوغ نکنید. به خاطر داشته باشید که سوژه به عنوان موضوع اصلی به توجه بیشتری نسبت به سایر المان های تصویر نیاز دارد، بنابراین هر چه صحنه خلوت تر باشد، تمرکز سوژه بیشتر و پیام تصویر بهتر منتقل می شود.

نکات

– سعی کنید در عکاسی از اجسام بی جان از آیتم هایی با تعداد فرد استفاده کنید. این روش معمولا به شما کمک می کند تا در چیدمان تحرک و تعادل ایجاد کنید.

– با عکاسی سیاه و سفید به تصاویر خود سبک فوری بدهید و طرح یا بافت بیشتری از سوژه خود را به نمایش بگذارید.

آموزش عکاسی از اشیا بی جان – بخش اول

مترجم: محدثه محمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.