حالت های عکاسی در دوربین های دیجیتال – بخش اول

حالت های عکاسی در دوربین های دیجیتال

بسیاری از افرادی که با دوربین های دیجیتال عکاسی می کنند، فقط از حالت اتوماتیک این دوربین ها استفاده می کنند. حتی بسیاری از افراد مبتدی، از وجود حالت های دیگری که برای عکاسی با این دوربین ها تعریف شده است، بی اطلاع هستند.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با حالت های مختلف عکاسی در دوربین های دیجیتال آشنا سازیم. اگر چه این اطلاعات ممکن است برای بسیاری از خوانندگان، اطلاعات ابتدایی به شمار رود؛ اما بدون شک، برای بسیاری از عکاسان مبتدی که هنوز در ابتدای این مسیر پرهیجان قرار دارند، اطلاعات کاربردی و مفیدی خواهد بود.

• حالت های اتوماتیک

o حالت اتوماتیک (Automatic Mode)

حالت های عکاسی در دوربین های دیجیتال

حالت های عکاسی در دوربین های دیجیتال

بدون شک، تمام افرادی که تجربه عکاسی با دوربین های دیجیتال را داشته اند، از این حالت استفاده کرده اند و نیازی به معرفی بیشتر این حالت ندارند. در حالت اتوماتیک، سرعت شاتر، دیافراگم، ایزو، تراز سفیدی (وایت بالانس)، فوکوس و فلاش به گونه ای تنظیم می شوند که بهترین تصویر گرفته شود. در برخی از دوربین ها، این امکان وجود دارد که در حالت اتوماتیک، فلش را حذف کرده یا آن را به حالت کاهش قرمزی چشم، تغییر دهید.

انتخاب حالت اتوماتیک در شرایط مختلف عکاسی، نتیجه خوبی را برای شما به ارمغان خواهد آورد؛ اما از آنجایی که در این حالت هیچ گونه اطلاعاتی را در مورد نوع عکاسی در اختیار دوربین قرار نمی دهید، خود دوربین برخی از اطلاعات مورد نیاز را حدس خواهد زد و ممکن است این اطلاعات مورد تایید شما نباشند.

o حالت پرتره (Portrait Mode)

هنگامی که حالت پرتره را انتخاب می کنید، دوربین به صورت خودکار، یک دیافراگم بزرگ (با اعداد کوچک) را انتخاب می کند تا پشت زمینه از محدوده فوکوس خارج شود (یعنی عمق میدان کمتری را ایجاد می کند تا فقط سوژه عکاسی در محدوده فوکوس قرار گیرد). حالت پرتره زمانی بهترین عملکرد را دارد که قصد عکاسی از یک سوژه را داشته باشید. همچنین اگر در حال عکاسی در نور آفتاب باشید، بهتر است فلش را فعال کنید تا اندکی نور به چهره سوژه عکاسی اضافه شود.

o حالت ماکرو (Macro Mode)

با انتخاب حالت ماکرو، می توانید به سوژه عکاسی نزدیک تر شده و از نمای نزدیکی عکاسی کنید. این حالت برای عکاسی از گل ها، حشرات یا دیگر سوژه های کوچک، ایده آل است. تنظیمات حالت ماکرو در دوربین های دیجیتال مختلف، متفاوت است (برای مثال، فاصله کانونی در دوربین های point and shoot بین 2 تا 10 سانتی متر متغیر است). هنگام استفاده از حالت ماکرو، باید توجه داشته باشید که تنظیمات فوکوس سخت تر است؛ چرا که در فاصله کوتاه، عمق میدان بسیار باریک است (گاهی اوقات فقط چند میلی متر است). در صورتی که دوربین و سوژه عکاسی را به صورت موازی قرار ندهید، ممکن است قسمت زیادی از سوژه، بیرون از محدوده فوکوس قرار گیرد. همچنین احتمال دارد در صورت استفاده از فلش داخلی دوربین در هنگام عکاسی از نمای نزدیک، تصویر گرفته شده بیش از اندازه روشن شود.

استفاده از سه پایه در عکاسی ماکرو، اهمیت زیادی دارد؛ چرا که عمق میدان بسیار کوچک است و اندکی نزدیکتر شدن یا دورتر شده از سوژه، می تواند منجر به خارج شدن سوژه عکاسی از محدوده فوکوس بشود.

حالت های عکاسی در دوربین های دیجیتال

حالت های عکاسی در دوربین های دیجیتال

o حالت منظره (Landscape Mode)

در این حال، برخلاف حالت پرتره، دوربین به صورت خودکار، یک دیافراگم کوچک (با اعداد بزرگ) را انتخاب می کند تا مناظر بیشتری در محدوده فوکوس قرار گیرند (یعنی عمق میدان بزرگ تری را ایجاد می کند). بنابراین، این حالت برای عکاسی از مناظر وسیع و به خصوص مناظری که دارای نقاط دیدنی در فواصل مختلفی از محل دوربین هستند، حالت ایده آلی به شمار می رود. گاهی اوقات ممکن است با انتخاب حالت منظره، دوربین سرعت پایینی را برای شاتر انتخاب کند (برای جبران دیافراگم کوچک)، بنابراین باید از یک سه پایه یا وسیله دیگری برای بی حرکت نگه داشتن دوربین استفاده کنید.

o حالت اسپرت (Sports Mode)

حالت اسپرت برای عکاسی از اشیاء و افراد متحرک، طراحی شده است که در برخی از دوربین ها حالت اکشن (action mode) نامیده می شود. این حالت، برای عکاسی از سوژه های متحرک مانند ورزشکاران، حیوانات خانگی، ماشین ها، حیوانات وحشی و … ایده آل است. در حالت اسپرت، با افزایش سرعت شاتر، حرکت ثابت می ماند. هنگام عکاسی از سوژه های در حال حرکت سریع، می توانید با حرکت دادن دوربین همراه با سوژه یا با تلاش برای تنظیم فوکوس دوربین در محلی که سوژه قرار است از آنجا رد شود، شانس عکاسی از آن ها را افزایش دهید. (که این کارها نیاز به تمرین زیادی دارند.)

ادامه دارد …

نظافت و نگهداری دوربین دیجیتال

10 مدل از بهترین دوربین های عکاسی با قابلیت چاپ سریع – بخش اول

انواع سبک های عکاسی (بخش اول)

دانلود کتاب آموزش جامع عکاسی به زبان ساده

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. […] حالت های عکاسی در دوربین های دیجیتال – بخش اول […]

  2. […] بلکه نیاز به بررسی دقیق ترکیب بندی، نور پردازی و تنظیمات دوربین دارند. در این مطلب چند ایده برای جذابیت عکاسی از غذا […]

نظرات بسته شده است.