روش عکاسی از کوه ها – بخش اول

کوه ها سوژه های زیبایی برای عکاسی منظره هستند. برای ثبت تصاویر کوه بهتر است از تجهیزات مناسب و لنزهای مختلف استفاده کرد. برای این نوع عکاسی از قبل برنامه ریزی کرده و در ساعاتی که نوردهی عالی است کار خود را شروع کنید. عکاسی از زوایای مختلف را امتحان کنید، مناظر جالب و افراد را در قاب تصویر خود بگنجانید تا به نتایج شگفت انگیز دست یابید.

قسمت 1 از 3

روش های اصولی استفاده از تجهیزات

1. از دیافراگم کوچک استفاده کنید

روش عکاسی از کوه

دیافراگم دریچه ای است که از طریق آن نور وارد لنز دوربین می شود. تنظیمات دیافراگم در بیشتر دوربین ها قابل تغییر است. برای ثبت تصاویر کوه ها، از عکاسی در هر دو حالت دیافراگم (خیلی عریض یا خیلی باریک) خودداری کنید. با این کار فوکوس قله های کوهستان و پیش زمینه حفظ می شود.

– سعی کنید از تنظیم عریض ترین دیافراگم با f-stop حدود 2 تا 3 استفاده کنید تا بهترین فوکوس و بیشترین جزئیات از کوه را ثبت کنید، این روش برای عکاسی از مناظر بسیار عالی عمل می کند.

– دیافراگم های عریض تر برای فوکوس روی جزئیات تصاویر کلوزآپ (نمای نزدیک) بهتر هستند، بنابراین برای عکاسی از کوه مناسب نیستند.

– دیافراگم هر دوربینی متفاوت است. برای درک نحوه تغییر تنظیمات دوربین، کتابچه راهنمای آن را مطالعه کنید.

2. لنزهای با زاویه دید عریض را امتحان کنید تا مناظر بیشتری را در قاب تصویر خود ثبت کنید

روش عکاسی از کوه

لنزهای عریض (لنزهایی با فاصله کانونی 35 میلی متر یا بیشتر) برای ثبت فضای گسترده ای از پیش زمینه، میان زمینه و آسمان مناظر شگفت انگیز عالی هستند. این نوع لنزها ویژگی های اندکی از پیش زمینه (مانند شکل یک گیاه یا سنگ) و بیشتری از پس زمینه (کوه ها و مناظر اطراف آن) را ثبت می کنند.

– به خاطر داشته باشید که لنزهای زاویه دید عریض می توانند تصویر شما را مخدوش کنند.

– به خاطر داشته باشید که لنزهای با زاویه دید عریض با فاصله دوربین از سوژه می توانند تصاویر را غیرطبیعی جلوه دهند و منجر به ایجاد خطوط موازی شوند. از این ویژگی استفاده کرده و جلوه های جالبی خلق کنید.

3. برای ثبت ابعاد کوه از لنزهای باریک تر استفاده کنید

روش عکاسی از کوه

لنزهای واید برای ثبت قسمت های گسترده ای از مناظر عالی هستند. آن ها همچنین می توانند قله های کوهستان را کوچک تر و دورتر از لنزهای باریک تر نشان دهند. اگر می خواهید روی یک قله فوکوس کنید، فاصله کانونی باریک تری را امتحان کنید (به عنوان مثال 70 میلی متر). این کار به شما کمک می کند تا قاب تصویر خود را با کوه پر کرده و جلوه چشم گیرتری به آن بدهید.

– لنزهای با زاویه دید مختلف و سطوح بزرگ نمایی متفاوت را امتحان کنید تا به نتایج مطلوب خود برسید.

4. برای دست یابی به رنگ مناظر از فیلتر استفاده کنید

روش عکاسی از کوه

فیلترهای خوب در هنگام عکاسی کمک می کنند تا از نور طبیعی و شرایط جوی به بهترین شکل استفاده کرد. فیلتر مناسب به شرایط و نوع عکس بستگی دارد، انواع آن را امتحان کنید.

– فیلترهای پولاریزه می تواند روشنایی بیش از حد آسمان را تاریک کند تا تضاد رنگ ها نمایان شود. سعی کنید هنگام عکاسی در نور کامل روز از این فیلتر استفاده کنید.

– فیلترهای ND تدریجی (GND; Graduated Neutral Density) برای عکاسی از کوهستان تیره در آسمان عالی هستند. این فیلترها ضمن حفظ برجستگی های ملایم و سایه های میانی و پیش زمینه، می توانند درخشش بالای تصویر را کاهش دهند.

– فیلترهای گرم کننده با افزایش طیف زرد صحنه ( رنگ قرمز و نارنجی) و کاهش طیف آبی صحنه (رنگ آبی) گرمای عکس را افزایش می دهند. این فیلترها برای عکاسی در طی روزهای ابری یا بارانی مفید هستند و استفاده از آن ها تاثیر مثبتی بر روی تصاویر شما خواهد گذاشت.

5. از یک سه پایه استفاده کنید

روش عکاسی از کوه

یک سه پایه کوچک و سبک برای بهترین عکس های کوهستانی ضروری است. ثابت ماندن دوربین مهم ترین مسئله برای ثبت تصاویر با کیفیت است. اگر قصد دارید در نور کم عکاسی کنید باید از نوردهی طولانی مدت و سرعت شاتر پایین استفاده کنید، در این صورت به سه پایه نیاز است.

– از قابلیت تنظیم سه پایه اطمینان حاصل کنید و از زوایای مختلف عکس بگیرید.

6. لوازم اضافی مورد نیاز خود را به همراه داشته باشید

روش عکاسی از کوه

به یاد داشته باشید که افزون بر تجهیزات عکاسی، لوازم ایمنی مناسب را نیز به همراه خود ببرید. به ویژه اگر قصد عکاسی از ارتفاعات کوه را دارید، کفش کوهنوردی و لباس گرم بپوشید.

– همیشه بهتر است که در صورت امکان با شخص دیگری به کوهنوردی بروید، تا اگر به تجهیزات عکاسی و همچنین سایر وسایل کوهنوردی احتیاج پیدا کردید از او بگیرید.

روش عکاسی از کوه ها – بخش دوم

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] روش عکاسی از کوه ها – بخش اول […]

نظرات بسته شده است.